Kem Mahasiswa Hadhari 4

6:36 PM / Posted by Hazwani Mohd Mohadis /

Sebenarnya, ni la sebab utama ana nk update blog ni, just want to share with my recent activity..
Last week, ana attend KMH4 atau Kem Mahasiswa Hadhari buat pertama kalinye..setelah berkali-kali terhalang oleh urusan yg x dpt dielakkan. kali ini pun, ana hampir2 x dpt hadir..ade "FYP Proposal Presentation" kt fac, yeah..i have to set the priority right, dan sudah suratan takdir..ana akhirnya hadir juga ke KMH kali ini..
Alhamdulillah..

untuk kem kali ini, ana jd urusetia, walaupun sbnarnya kdg2 ana rase peserta2nya lagi mantop or lebih "arif" drpd dr ana sendri..seronok dpt merasai environment yg berbeza..bernafas dalam iklim ad-din..



ye, brgkali ramai yang tidak percaya, program ini adalah program UiTM, yang streotype dgn gejala sosialnya...

in fact adik ana pernah cerita kt ana..ketika attend satu program kepimpinan kt Port Dickson ramai yg agak terkejut dgn penampilannya..(adik ana juge student uitm di uitm kuala pilah - timb exco kerohanian, so mestila pakai tdung labuh..alhamdulillah ~~^_^)

berikut dialog adik ana dgn seorang student dr Univ XX di program tersbut (lebih kurg la, megikut ape yg diceritakan)

Student : You'll dr UiTM ke?
Adik ana: haah
Student : UiTM mane?
Adik ana: Uitm Negeri sembilan..
Student : Owh, sy dgr UiTM shah alam, student die teruk..
Adik ana: teruk mcmmane?
Student : Teruk la...kwn sy ckp UiTM shah alam mmg teruk

----
emm.. sedih ana mendengarnye, krn ana sendri UiTM shah alam, individu2 dalam video di atas pun UiTM shah alam juga..adakah kami seperti yg digambarkan, owh nau'zubillah , sudah tentu tidak..


mmg diakui UiTM agak sosial, tp ana fikir mane2 IPT pun punya fenomena yg same..ini barah dalam masyarakat amnya, perlu ditangani dgn menyeluruh dan sudah tentu perlu gagasan yg utuh untuk memerangi nya..paling penting kesedaran dlm mahasiswa itu sendri.. apa gunanya bergelar mahasiswa jika punya social lifestyle yang buruk dan tidak berlandaskan ajaran Islam..justeru, tidak perlulah gejala social itu dikaitkan dgn mane2 Ipt tertentu..

Ana sayang UiTM kerana UiTM lah tempat ana menimba ilmu..dan kerana rasa syg analah...ana menjaga peribadi dan tatasusila ana selaku mahasiswa UiTM.,ana harap semua sahabat pun begitu..

kita bukannya daun yang ikut arus angin, angit bertiup ke kanan, ke kanan lah dia, ke kiri, ke kirilah dia.. kita adalah seorang mukmin , punya jati diri, pegangan dan prinsip..mungkin kdgkala kita terlupa..tp segeralah kita ingat akan matlamat sebenar sebuah kehidupan...sebagai khalifah di muka bumi Allah ini..

"..tegakkanlah Islam di dalam hatimu,nescayakan tertegak Islam di atas Bumimu.." [ Hassan Al-Hudaibi ] .

Sister's City

0 comments:

Post a Comment